کلاهبرداری در معاملات ملکی
کلاهبرداری در معاملات ملکی

کلاهبرداری در معاملات ملکی 

احتمال کلاهبرداری و فریب افراد در خرید و فروش ملک مانند هر معامله دیگری وجود داشته و افراد باید با آگاهی از موارد حقوقی وارد معامله شده و جوانب مربوطه را مورد بررسی قرار دهند. معاملات ملکی به دلیل بالا بودن نرخ معامله و سرمایه ای که افراد با آن وارد معامله می شوند حساسیت بیشتری داشته و افراد بیشتری نیز برای کلاهبرداری می توانند وارد عمل شوند به همین سبب افراد ناوارد و کم تجربه مورد آسیب قرار گرفته و دچار خسران می شوند. برای جلوگیری از کلاهبرداری توسط افراد سود جو موارد زیر را مد نظر داشته و در معاملات خود هوشیارانه وارد عمل شوید.

انتخاب مشاور املاک معتبر

مشاورین املاک به عنوان واسطه های حاضر در بازار مسکن می توانند فعالیت های متعددی انجام دهند که در بسیاری از مواقع راهنمایی های آن ها برای افراد سودمند بوده و راه گشای آن ها می باشد. اما در این میان برخی از دفاتر و مشاوران املاک برای سودجویی و سو استفاده از افراد وارد عمل شده و با انجام معاملاتی به ظاهر مفید و سودمند از افراد کلاهبرداری می کنند. لذا توصیه می شود برای انجام معاملات ملکی حتما به دفاتر معتبر و دارای مجوز از اتحادیه املاک مراجعه کرده و از اعتماد بی جا در معاملات خودداری کنید.

علاوه بر این برای سرمایه گذاری در نقاط مختلف به دفاتر با سابقه مراجعه کنید چرا که این دفاتر علاوه بر معتبر بودن آگاهی بیشتری نسبت به منطقه و همچنین پروژه های در حال ساخت داشته و با افراد مختلف آشنا هستند، لذا احتمال کلاهبرداری در معامله کاهش یافته و می توانید با اعتماد بیشتری سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

دفاتر املاکی که مجوز اتحادیه را ندارند و جدیدا تاسیس اند بسیار پر خطر می باشند چرا که به راحتی می توانند از افراد سو استفاده کرده و پس از آن بنگاه مربوطه را جمع کنند که در این صورت پیگیری ماجرا و خسران پیش آمده بسیار دشوار بوده و افراد را به دردسر می اندازد.

توجه به چگونگی تنظیم مبایعه نامه

نوشته ای که بر طبق آن ملک مورد نظر به خریدار فروخته می شود و تمامی مشخصات مالک، خریدار و ملک مورد معامله در آن درج می شود را مبایعه نامه می گویند. رعایت برخی نکات در زمان تنظیم مبایعه نامه ضروری می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی هر دو طرف معامله می بایست توسط مشاور املاک و خود افراد مورد تایید قرارگرفته و به طور کامل در مبایعه نامه درج شود.
  • سند ملک می بایست مورد بررسی قرارگرفته و با مورد نظر مطابقت داده شود.
  • اگر خریدار و یا فروشنده ملک بیش از یک نفر می باشد بایستی در زمان تنظیم مبایعه نامه تمامی آن ها در بنگاه حضور داشته باشند و مدارک همه آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
  • پیش از امضای مبایعه نامه تمامی بند های آن را مطالعه کرد و از اعتماد بیجا خودداری کنید.
  • تمامی قول و قرارهایی که با طرف مقابل گذاشته اید را در مبایعه نامه درج کنید. 
  • تمامی مبالغ و چک های رد و بدل شده و همچنین تاریخ های مورد نظر برای انتقال سند ملک و واریز پول را در قسمت توضیحات مبایعه نامه با جزئیات کامل درج کنید
  • همزمان با تنظیم مبایعه نامه حتما کد رهگیری نیز دریافت کنید.
  • در صورت دریافت کد رهگیری ملک مورد نظر در سیستم ثبت شده و می توانید از فروش همزمان آن به چند نفر جلوگیری کنید.

با رعایت نکات ذکر شده با درصد بالایی می توانید از مبایعه نامه مطمئن باشید. همان طور که بیان شد دریافت کد رهگیری یکی از مواردی است که به راحتی می توان از بسیاری کلاهبرداری ها جلوگیری کرد. لذا برای دریافت آن کوتاهی نکرده و از بنگاه معاملاتی حتما آن را درخواست کنید. چرا که دریافت کد رهگیری علاوه بر تایید معامله انجام شده تاییدی بر بنگاه مورد نظر نیز می باشد. چرا که تنها دفاتر رسمی و معتبر قادر به صدور کد رهگیری هستند.

بررسی جوانب در پیش خرید املاک

در پیش خرید املاک افراد در معامله ای وارد می شوند که ملک مورد معامله تکمیل نبوده و در طول زمان اقدامات ساخت آن انجام شده و مبالغ اعلام شده از سوی سازنده در اقساط متعدد توسط خریدار پرداخت می شود. این دسته از معاملات به دلیل تکمیل نبودن ساختمان دارای ریسک بالایی می باشند و نیاز به بررسی های بسیاری دارد. 

  • پیش از اقدام به خرید و معامله از سابقه و اعتبار سازنده مطمئن شوید.
  • ساختمان های ساخته شده توسط سازنده را مورد بررسی قرار دهید.
  • در صورت عدم وجود رزومه مناسب برای سازنده از معامله خودداری کنید.
  • معامله مورد نظر را در دفاتر املاک رسمی تنظیم کنید. 
  • برای بررسی اصالت پروژه مورد نظر از اهالی محل پرس و جو کرده و با چند مشاور با سابقه مشورت کنید.

پیش خرید ملک یک از انواع معاملات در بازار مسکن می باشد که نیاز به آگاهی کامل دارد چرا که از جنبه های مختلف امکان خسارت و ضرر و زیان وجود دارد لذا مطالعه مقالات ارائه شده در مورد پیش خرید ملک می تواند آگاهی افراد را بالا برده و در روند معامله کمک آن ها باشد. لذا توصیه می شود پیش از انجام معامله پیش فروش ملک حتما آگاهی لازم در مورد چگونگی انتخاب پروژه، اعتبار تعاونی و سازنده مورد نظر، نحوه تنظیم قرارداد و همچنین بررسی ملک آماده شده را کسب کرده و سپس در معامله وارد شوید.

معامله با نماینده مالک و بدون حضور مالک

در برخی از موارد شاهد افرادی به عنوان نماینده مالک ملک هستیم که با این ادعا قصد انجام معامله را دارند. این افراد که معمولا دلایلی از جمله مریض بودن فرد مالک و یا در دسترس نبودن وی به دلیل سفر به خارج، برای عدم حضور مالک دارند با قصد کلاهبرداری و سودجویی اقدام به این کار می کنند. لذا توصیه می شود تنها با ادعای افراد تحت عنوان نماینده مالک وارد معامله نشده و در صورت تمایل به انجام این کار موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در صورت ادعای فرد به عنوان نماینده مالک مدارک رسمی مانند وکالت نامه را درخواست کنید.
  • در صورت ارائه وکالت نامه استعلام وکالت نامه فروش ملکرا گرفته و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • از دریافت کپی مدارک خودداری کیند.
  • کپی مدارک تنها در صورتی معتبر هستند که توسط دفاتر اسناد رسمی تایید کپی برابر اصل داشته باشند.

از انجام معاملات به ظاهر پر سود خودداری کرده و بدانید در پی هر پیشنهاد ویژه ای امکان وجود مشکل بسیار بالا خواهد بود لذا طمع نکنید!

معامله املاک در رهن بانک 

در زمان اعطای وام برخی از املاک به عنوان ضمانت پرداخت در رهن بانک قرار گرفته و لذا در صورت عدم پرداخت بدهی مورد نظر به بانک، اجازه فروش ملک توسط بانک وجود داشته و می توانند از طریق قانون مراحل مربوطه را طی کنند. حال در این شرایط اگر مالک ملک بدون اطلاع به خریدار وارد معامله شود مرتکب تخلف شده و خریدار می تواند حقوق خود را طلب کند. 

اما اگر فروش ملک در رهن بانک با آگاهی خریدار اتفاق بیفتد موردی نداشته و افراد تنها می بایست در مورد تسویه حساب بانک به توافقاتی برسند. اگر قصد خرید ملکی را دارید که در رهن بانک است، نیاز است تا در قرارداد این مورد و مدت زمانی که ملک در رهن است ذکر شود.
برای انتقال ماندۀ بدهی بانک نیز پرداخت ما‌به‌التفاوت تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن در زمان انتقال مانده بدهی، از محل انواع حساب‌های تعهدی با رعایت ضوابط و مقررات تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال در تهران، ۵۰۰ میلیون ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰۰ میلیون ریال در سایر مناطق شهری امکان‌پذیر است.