کاهش نرخ ۱۵ تا ۲۵ درصدی خرید خانه در مشهد
کاهش نرخ ۱۵ تا ۲۵ درصدی خرید خانه در مشهد

در روز‌های اخیر، بازار مسکن نیز همچون بازار ارز و خودرو، دچار رکود سنگین و همچنین کاهش قیمت شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که درحال حاضر تمامی سرمایه گذاران از بازار مسکن مشهد عقب نشینی کرده اند و خریداران مصرفی نیز به امید کاهش بیشتر، حضور پررنگی در بازار ندارند. اگر بخواهیم به دنبال دلیل افت قیمت مسکن در این روز‌ها بگردیم، باید ابتدا به دلایل ثبات نرخ ارز بپردازیم. ریشه‌های ثبات نرخ ارز و آرام شدن نوسانات ارز در یک ماه اخیر نیز مشخصا ریشه در اعمال سیاست ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار دارد.

سیاست‌های ارزی این بانک سبب شده است تا قیمت ارز در بازار کاهشی شود و همین مسئله در هفته‌های گذشته خودش را در بازار‌های خودرو، طلا و سکه نشان داده و اکنون آثار آن در حال بروز در بازار مسکن است. همچنین در کنار بحث کاهش نرخ ارز، برخی کارشناسان طرح اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را علت عرضه خانه‌های خالی در بازار و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها مطرح می‌کنند.

فعالان بازار مسکن مشهد می‌گویند که در چند هفته اخیر قیمت مسکن در این شهر کاهشی بوده است، به طوری که در برخی مناطق شهر قیمت‌ها ۱۵ تا ۲۵ درصد ریزش داشته است. البته بیشترین ریزش قیمت مسکن مربوط به مسکن‌های نوساز و با متراژ زیر ۱۱۰ متر بوده است. به گفته این افراد، افزایش کاذب و بی رویه قیمت‌ها در یک سال گذشته یکی از دلایل ریزش قیمت مسکن است و به عبارتی اکنون بازار در فاز اصلاح قیمتی قرار دارد. بررسی شهرآرا از چندین منطقه مشهد حاکی از آن است که در بازار فعلی مسکن، خریداری وجود ندارد و به نوعی با یک رکود سنگین با محوریت کاهش تقاضا روبه رو هستیم.

چشم انداز آینده مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در گفتگو با شهرآرا، ضمن تأیید کاهش قیمت مسکن می‌گوید: هرچند نمی‌توان به طور دقیق میزان کاهش قیمت مسکن در مشهد را اعلام کرد، اما این مسئله در نقاط مختلف شهر ملموس است. همچنین کاهش قیمت مسکن سبب شده است تا میزان تقاضا در بازار کاهش یافته و خریداران و فروشندگان در انتظار مشخص شدن نرخ مسکن باشند.

محمد عیدی درباره چشم انداز بازار مسکن مشهد در ماه‌های آینده بیان می‌کند: با توجه به اینکه کاهش قیمت ارز یکی از عوامل مؤثر بر ریزش قیمت مسکن است، اگر قیمت دلار بیشتر کاهش یابد، احتمال کاهش بیشتر قیمت مسکن در مشهد وجود دارد. وی با بیان اینکه کاهش قیمت نرخ مصالح ساختمانی یکی از شروط ریزش قیمت مسکن است، می‌گوید: اگر کاهش نرخ دلار تأثیر خود را روی بازار مصالح ساختمانی بگذارد، این مسئله سبب کاهش هزینه‌های ساخت وساز مسکن می‌شود که نتیجه اش کاهش قیمت مسکن در بازار است.