منظور از شارژ ساختمان چیست؟
منظور از شارژ ساختمان چیست؟

منظور از شارژ ساختمان چیست؟

در دنیای امروز و با توجه به تغییر سبک زندگی افراد بسیار شاهد آپارتمان نشینی و زندگی افراد و خانواده های مختلف در یک ساختمان هستیم. این همراهی افراد در یک مجموعه مسکونی مستلزم رعایت نکات بسیاری می باشد که همکاری ساکنین را می طلبد. با توجه به این نوع از زندگی می بایست اطلاعات لازم در مورد قوانین آپارتمان نشینی را به درستی کسب کرد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

در ساختمان ها و آپارتمان های امروزی برخی از قسمت های ساختمان میان افراد مشترک بوده و برخی قسمت ها نیز به صورت خصوصی تحت اختیار آن ها می باشد. بخش های مشترک ساختمان که با عنوان مشاعات معرفی می شود نیاز به رسیدگی و در برخی مواقع نیاز به تعمیرات دارد که تمامی این موارد هزینه های را در پی خواهد داشت. لذا با توجه به مشترک بودن این بخش ها میان تمامی ساکنین مجموعه؛ قوانین مشخصی برای آن در نظر گرفته می شود. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد شارژ ساختمان می باشد. منظور از شارژ ساختمان هزینه هایی است که برای تعمیر؛ نگهداری و نظافت بخش های مشترک و مشاع ساختمان استفاده می شود. از جمله بخش های مشاع می توان به لابی؛ راهروها؛ آسانسور؛ سالن اجتماعات؛ استخر و ... اشاره کرد که توسط تمامی افراد ساکن در مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ یک از آن ها حقی بیشتر از دیگری بر آن ها ندارد و میان تمامی افراد و مالکان مشترک می باشد. 

در طول مدت زمان این بخش های ساختمان نیاز به رسیدگی و نظافت داشته و باید هزینه هایی برای آن صرف گردد که این هزینه ها یا همان شارژ ساختمان نیز میان تمامی ساکنین مشترک بوده و بایستی توسط تمامی افراد پرداخت شود. برای رسیدگی به این گونه امور و همچنین جلوگیری از اختلاف میان ساکنین یکی از افراد ساکن در مجموعه که توسط دیگر ساکنین انتخاب می شود به عنوان رپیس ساختمان فعالیت داشته و مسئولیت رسیدگی به بخش های مشاع و امور مربوط به آن ها را به عهده می گیرد. علاوه بر این شارژ ساختمان نیز توسط این فرد و بر اساس قانون تعیین شده و از ساکنین دریافت می شود.