شرایط لازم برای صدور حکم تخلیه ملک
شرایط لازم برای صدور حکم تخلیه ملک

حکم تخلیه ملک

تخلیه ملک زمانی معنا پیدا می کند که فردی به عنوان مالک و موجر ملک خود را در اختیار فرد دیگری به عنوان مستاجر قرار داده باشد. تنها در این صورت است که تخلیه ملک معنا پیدا کرده و این درخواست از طرف مالک مطرح خواهد بود که بر علیه مستاجر اجرا خواهد شود. مالک و مستاجر بر اساس قرارداد اجاره ای که میان آن ها بسته شده است موظف به انجام تعهداتی می باشند که با یکدیگر توافق کرده اند. اما در برخی موارد شاهد عدم پایبندی افراد به تعهداتشان هستیم که مشکلاتی را برای افراد به وجود آورده و در پی آن موارد حقوقی مطرح می شود. 

یکی از این موارد که تخلیه ملک می باشد در صورتی اتفاق می افتد که مستاجر به یکی از تعهدات خود عمل نکرده و از نظر قانونی خطایی را مرتکب شده باشد. در این مواقع مالک ملک اقدام به دریافت حکم تخلیه ملک کرده و خواستار تحویل گرفتن ملک خود می باشد.

شرایط لازم برای صدور حکم تخلیه ملک

با توجه به قوانین و حقوق تعیین شده برای افراد در روابط مالک و مستاجر در صورتی که مستاجر یکی از موارد زیر را رعایت نکرده باشد مالک می تواند برای صدور حکم تخلیه ملک اقدام کرده و مستاجر را از ملک خود بیرون کند. لذا می توان به صورت موردی شرایط زیر را برای صدور حکم تخلیه ملک عنوان کرد:

  • اتمام مدت قرارداد اجاره و عدم ترک ملک توسط مستاجر
  • عدم پرداخت اجاره بها به مدت 3 ماه
  • انتقال ملک مورد اجاره توسط مستاجر به شخص دیگر با وجود ذکر این مورد در قرارداد اجاره
  • استفاده غیر مشروع از ملک توسط مستاجر

در صورتی که یکی از موارد ذکر شده اتفاق افتاده باشد مالک می تواند بسته به نوع قرارداد و رسمی بودن یا نبودن آن اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه ارائه درخواست برای صدور حکم تخلیه ملک

همان طور که بیان شد بسته به نوع قرارداد اجاره ملک، مالک ملک می تواند برای درخواست تخلیه ملک اقدام کرده و از مراجع مربوطه تقاضای رسیدگی به مشکل پیش آمده را داشته باشد. برای این منظور مالک می تواندبه همراه سند و قرارداد اجاره به یکی از مراجع زیر مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کند.

صدور حکم تخلیه ملک بسته به نوع قرارداد توسط یکی از مراجع زیر انجام شده و قابل رسیدگی می باشد.

  • صدور حکم تخلیه ملک توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور
  • صدور حکم تخلیه ملک توسط دادگاه و یا شوراهای حل اختلاف

لذا بسته به نوع قراراداد یکی از بندهای زیر را مورد مطالعه قرار دهید.

صدور حکم تخلیه ملک توسط دادگاه و یا شوراهای حل اختلاف

تمامی افرادی که قراداد رسمی داشته و یا قرارداد آن ها در حضور دو شاهد امضا شده است؛ می توانند به شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر صدور حکم تخلیه ملک را پییری کنند. برای این منظور ابتدا درخواست مالک بررسی خواهد شد و در صورت اثبات شرایط لازم برای دریافت حکم تخلیه ملک روند صدور حکم پی گرفته خواهد شد. در ادامه درخواست مالک و اعلام نظر شورا 20 روز مهلت برای مراجعه مستاجر و اعتراض در نظر گرفته خواهد شد تا بتوان ماجرا را بدون دردسر های ممکن حل و فصل کرد. اما در صورتی که مستاجر مراجعه نکند پس از پایان مهلت تجدید نظر؛ حکم شورا به نفع مالک صادر خواهد شد.

پس از صدور حکم تخلیه ملک توسط شورا مالک باید درخواست صدور اجراییه حکم را بکند که پس از آن 10 روز مهلت اعتراض در نظر گرفته می شود و مستاجر می تواند نسبت به حکم صادر شده و شرایط موجود در قرارداد ادعاهای خود را به شورا اعلام کند تا رسیدگی لازم انجام شود. اما اگر پس از این مهلت مستاجر مراجعه نکند و یا ادعای وی ثابت نشود روند اجرای حکم در پیش گرفته خواهد شد و بر همین اساس مستاجر تنها 3 روز فرصت خواهد داشت تا ملک تحت اجاره را تخلیه کند.

پس از این مدت زمان ماموران اجرایی وارد عمل شده و ملک مورد نظر توسط کلانتری محل تخلیه خواهد شد.

صدور حکم تخلیه ملک توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور

صدور حکم برای تخلیه ملک توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور تنها در صورتی انجام خواهد شد که قرارداد بسته شده شکل رسمی داشته و در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد. در این صورت مالک می تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست خود را پیگیری کند. لازم به ذکر است که مالک می بایست با مدارک و شواهد موجود ابتدا ادعای خود را ثابت کرده و پس از آن روند صدور حکم و رسیدگی به آن پیگیری خواهد شد.

در صورتی که ادعای مالک تایید شده و مشخص شود که مستاجر خطایی را مرتکب شده است، اقدامات لازم برای صدور حکم انجام خواهد شد. پس از صدور حکم مالک باید به دفترخانه تنظیم کننده قرارداد مراجعه کرده و برای حکم صادر شده تقاضای صدور اجراییه کند. اگر حکم تخلیه ملک صادر و روند گفته شده برای آن طی شود حکم تخلیه ملک پس از 48 ساعت به مستاجر ابلاغ شده و فرصت 72 ساعته برای وی تعیین خواهد شد.

در روند صدور حکم از این طریق نیز مهلتی برای اعتراض مستاجر در نظر گرفته خواهد شد.