واکنش بازار مسکن به تغییرات اقتصادی
واکنش بازار مسکن به تغییرات اقتصادی

بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خاصیت مسکن این است که نه می‌شود آن را وارد کرد و نه به سرعت آن را ساخت. تقاضای مطلق طی دهه‌ها در بازار مسکن انباشته شده و تقریبا همه‌ی افراد جامعه و سرمایه‌گذاران هم با توجه به تجربه‌ی تاریخی، این موضوع را می‌دانند.

وی افزود: خرده سرمایه‌ها را بازارهای ارز و طلا جذب می‌کند ولی ارقام بزرگ از کجا سردرمی‌آورد؟ از هرکسی بپرسید اولین جوابی که به شما می‌دهد این است که پولت را به خرید ملک اختصاص  بده.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به تغییر رفتارهای اقتصادی نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: قبلا این‌طور بود که وقتی ارز نوسان می‌کرد سرمایه‌ها به سمت ارز و طلا می‌رفت. وقتی که ظرفیت آن بازارها پر می‌شد سرمایه‌گذاران به سمت مسکن می‌رفتند. الان دیگر شرایط مانند قبل نیست و بازارها به طور همزمان دچار تغییر می‌شوند.

وی درباره راهکارها برای کنترل بازار مسکن گفت: گام اول این است که اقتصاد آزاد را در کشور ساری و جاری کنیم. اگر می‌خواهیم ابزارهای مالی را به کار بگیریم و در بخش‌های تولیدی رونق ایجاد کنیم باید تولید ثروت داشته باشیم. این کارشناس  بازار مسکن تصریح کرد: برخی افراد اصرار دارند که برخی مشکلات اقتصادی را به ضعف مدیران نسبت بدهند. اما چالش‌های موجود زاییده‌ی اقتصاد دولتی و خصولتی است. برای تغییر شرایط باید رویکردهای کلان اقتصادی را تغییر دهیم.

دی ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی ۵۲.۷ میلیون تومان و طبق میانگین وزنی ۵۴.۹ میلیون تومان اعلام شده است. مرکز آمار اعلام کرد که تورم ماهیانه مسکن در تهران ۹.۸ درصد و تورم نقطه به نقطه ۶۶ درصد بود. هم‌چنین  ۱۲ هزار و ۱۳۹ آپارتمان مسکونی در تهران طی دی ماه امسال خرید و فروش شد که از افزایش ۳.۱ درصد در مقایسه با ماه قبل حکایت دارد. با توجه به تجربه بازار در سال‌های اخیر این تعداد خرید و فروش، رونق نسبی بازار را نشان می‌دهد.