سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا مسکن؟
سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا مسکن؟

سرمایه گذاری و بازدهی بازارهای مختلف

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بسیاری از مردم نگران کاهش قدرت خرید خود هستند و برای حفظ ارزش سرمایه های خود تلاش می کنند. لذا آگاهی از شرایط بازارهای سرمایه مانند بورس، مسکن، طلا، ارز و ارزهای دیجیتال بسیار اهمیت یافته است. در حال حاضر تمامی بازارها شرایط خاص خود را داشته و برای فعالیت در هر کدام، داشتن اطلاعات تخصصی در مورد همان بازار بسیار مهم است. اما نکته ای که می توان بیان کرد این است که تمامی این بازارها در میان عموم رسمیت داشته و افراد بسته به سرمایه و دانش خود به یکی از آن ها ورود پیدا می کنند. اما اینکه کدام بازار ضریب بازدهی بیشتری دارد و در شرایط کنونی سرمایه گذاری در کدام بازار بهتر است اختلاف‌ها بسیار است. چرا که در شرایط فعلی بسیاری از بازارها رشد بسیار تند و سریعی را اخیرا تجربه کرده اند و به اصطلاح اشباع شده اند و احتمال رشد چند باره آن‌ها در مدت زمان کوتاه پایین است.

در این شرایط نگاهی به ضریب بازدهی بازارهای مختلف و سوددهی آن ها در ده سال گذشته می‌تواند راهنمای خوبی برای افرادی باشد که درجستجوی بازاری مطمئن برای سرمایه خود هستند. برای داشتن نگاهی دقیق به بازارهای موازی در این مقاله بازار مسکن و بورس را مورد مقایسه قرار داده و آن ها را بررسی خواهیم کرد.

  • دریک بازه زمانی ده ساله از آبان ۸۸ تا آبان ۹۸ میانگین بازدهی بازار بورس بیش از ۲۴۰۰ درصد بوده است. به عبارتی اگر فردی در سال ۸۸ یک میلیون تومان از سبدی از سهام‌های موجود بازار را خریداری کرده باشد درطول ده سال ارزش سهام او به ۲۴ میلیون تومان رسیده است. 
  • میانگین قیمت مسکن آن‌هایی که حدفاصل آبان ماه سال ۱۳۸۸ تا آبان ماه سال ۱۳۹۸ در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ۶۷۲ درصد سود به دست آورده‌اند.

براساس آخرین نرخ قیمت‌ها در چهار بازار مالی دلار، سکه، طلا و بورس از ابتدای سال 99 تا پایان شهریور، بورس بیشترین بازدهی را نسبت به دیگر بازارها ثبت کرده است. 

  • شاخص کل بازار بورس که در ابتدای فروردین ماه 99 روی سطح ۵۱۲ هزار واحدی قرار داشت، با رشد ۲۳۲.۸ درصدی طی شش ماه بیش از یک میلیون و ۱۹۲ هزار واحد رشد کرد.
  • این میزان در بازار مسکن حدود ۵۸ درصد بوده که نشان می‌دهد اگر فردی یک واحد در بازار مسکن سرمایه گذاری کرده باشد، ارزش سرمایه او تا پایان نیمه نخست امسال یک و نیم برابر شده است. 

سرمایه گذاری در بازار مسکن

بازار مسکن به سبب مصرفی بودن آن و همچنین امنیت بالایی که دارد یکی از پر طرفدارترین بازارها بوده و برای اغلب افراد جامعه بازاری مناسب به شمار می رود. اگر بازار مسکن را به صورت کامل بررسی کنیم مانند دیگر بازار ها مزایا و معایب خود را داشته و می تواند مورد انتخاب قرار گیرد اما همانطور که گفته شد بازار مسکن یک بازار امن بوده و به دلیل ریسک پایین در سرمایه گذاری مورد استقبال می باشد.  

برای بررسی بهتر و مقایسه بازار مسکن و بازار بورس مزایا و معایب خرید ملک و سرمایه گذاری بر روی آن را بیان خواهیم کرد.

مزایای بازار مسکن برای سرمایه گذاران

مصرفی بودن

قصد افراد از خرید ملک معمولا سکونت در آن بوده و به عنوان سرپناه یک نیاز اصلی برای زندگی و کیفیت ان به شمار می رود. لذا در کنار سرمایه گذاری افراد با ورود به بازار مسکن در جهت بهبود کیفیت زندگی خود گام برداشته و احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.

امنیت بازار مسکن

بازار مسکن یکی از امن ترین بازار ها بوده و در کنار ریسک پایین آن برای سرمایه گذاری دچار سرقت و یا حوادث روزمره نخواهد بود. از طرفی با اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور نوسانات شدید و لحظه ای را نیز تجربه نکرده و این هیجانات کنترل شده بازار، روی روان و آسودگی سرمایه گذار تاثیر بسیاری خواهد داشت و افراد با امنیت خاطر بیشتری زندگی خواهند کرد.

سهولت سرمایه گذاری

بازار مسکن نیاز به دانش تخصصی نداشته و با مشاوره ای درست با کارشناسان می تواند به تصمیمات مناسب و پر سود ختم شود. که این ویژگی برای بازار های دیگر بسیار پررنگ بوده و تخصص بالایی را برای سرمایه گذاری در آن ها شاهد هستیم.

مولد بودن بازار مسکن

با سرمایه گذاری در بازار مسکن می توان ماهانه به درآمدی ثابت دست یافت. اگر ملک خریداری شده جهت سکونت استفاده شود هزینه های لازم برای اجاره از سبد خانوار حذف شده و می توان هزینه های مربوطه را در جهات دیگر مصرف کرد. همچنین اگر ملک به اجاره داده شود اجاره بهای دریافتی درآمدی برای خانواده بوده و می تواند موجب بهبود شرایط زندگی افراد شود. علاوه بر این برخی از مواقع افراد اقدام به رهن کامل ملک کرده و در کنار آن می توانند سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در دیگر بازارها را نیز بدست آورند که تمامی این ها یعنی بازار سرمایه به صورت عینی بازاری مولد بوده و می تواند درآمدی برای خانواده داشته باشد.

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

نیاز به سرمایه بالا

برای سرمایه گذاری در بازار مسکن به سرمایه بالایی نیاز بوده و خرید ملک با قیمت های فعلی برای بسیاری از افراد دور از انتظار می باشد. لذا سرمایه های کوچک برای بازار مسکن مناسب نبوده و این بازار نمی تواند برای این نوع سرمایه گذاری ها انتخاب شود.

مدت زمان طولانی برای نقد شوندگی

بازار مسکن بر خلاف بساری از بازارها مدت زمان طولانی تری برای نقد شدن لازم داشته و لذا زمانی که افراد نیاز به سرمای خود دارند اندکی مشکل ایجاد می کند. اما این ویژگی نیز بسته به شرایط بازار داشته و قطعی نمی باشد.

سوددهی بلند مدت

بازار مسکن جزو بازارهای بلند مدت بوده و به عبارتی برای رسیدن به سود بالا و بازدهی بهتر نیاز به زمان بیشتری دارد.

سرمایه گذاری در بازار بورس

بر اساس پژوهش‌‌های بسیاری اثبات شده است که با وجود تمام نوساناتی که در بازار سهام وجود دارد این بازار در طول تاریخ یکی از منابع کسب درآمد بوده است. در واقع در این روش با خرید سهام شما مالک بخشی از یک کسب و کار شده‌‌اید که در طولانی مدت می‌‌تواند بسیار سودمند باشد. در ادامه مزایا و معایب این بازار را ذکر کرده و شرح داده ام. لذا با مطالعه و کسب آگاهی خواهید توانست انتخاب درستی داشته باشید.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

نیاز به سرمایه کم

بازار بورس با هر میزان آورده ای قابل دسترس بوده و افراد با سرمایه های کوچک و بزرگ خود می توانند در آن فعالیت کنند.

بازدهی بالا

اگر شما با تحقیقات کافی خرید کرده و در شرکت های معتبر سرمایه گذاری کنید در طول زمان سرمایه شما دوچندان شده و می توانید در جهت رفاه زندگی و یا سرمایه گذاری مجدد از آن بهره ببرید. بازار سرمایه در سال های اخیر بیشترین بازدهی را داشته و تواسته است سود بالایی را به سرمایه گذاران عرضه کند.

نقدشوندگی نسبتا سریع

اگر در شرایط عادی بازار بورس قصد فروش سهام خود را داشته باشید به راحتی می توانید آن را نقد کنید. این فرایند در برخی از مواقع تا چند دقیقه تنها زمان لازم داشته و لذا به راحتی می توانید از پول خود استفاده کنید.

معایب بازار بورس

نیاز به تخصص بالا

برای فعالیت در بازار بورس می بایست تخصص لازم را کسب کرده و یا از افراد دارای این تخصص بخواهید برای شما سرمای گذاری کنند. لذا این مورد مانعی بزرگ برای سرمایه گذاری در بورس بوده و می تواند خطراتی را برای سرمایه شما در پی داشته باشد. اما لازم به ذکر است که تخصص مربوطه با تلاش و مطالعه قابل دستیابی می باشد.

نوسانات کوتاه مدت

بازار بورس یکی از پر تنش ترین بازارها بوده و نوسانات شدیدی را در کوتاه مدت برای آن شاهد هستیم لذا برای افراد مبتدی این نوسانات می تواند موجب اظطراب و نگرانی شده و در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده توسط آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

نیاز به پیگیری مداوم

یکی دیگر از معایب بازار بورس نیاز به پیگیری بالا و هوشیاری سرمایه گذار است به طوری که فرد می بایست به صورت روزانه شرایط بازار را رصد کرده و اتفاقات پیش رو را حدس بزند. ک این مورد در بازار های دیگر بسیار کمتر می باشد.

سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا مسکن؟

با توجه به نکات ذکر شده هر کدام از بازار ها برای گروهی از سرمایه گذاران می تواند جذاب و مناسب باشد. لذا بسته به میزان سرمایه خود، اطلاعات تخصصی فردی، ریسک پذیری و همچنین شرایط جانبی سرمایه های خود را در نظر داشته و برای انتخاب بازار مناسب قدام کنید.

اگر نگاهی بلند مدت و سرمایه ای کافی در دست دارید، بازار مسکن یکی از امن ترین بازار ها بوده و تقریبا همیشه روندی افزایشی را در طول زمان طی می کند. اما اگر سرمایه شما برای خرید ملک و یا پیش خرید ملک کافی نیست می توانید در بازار سرمایه فعالیت کرده و با اقدامات کوچک و ریسک های پایین به تدریج حرفه ای شده و سود مناسبی را دریافت کنید. اما توجه داشته باشید که در بازار بورس باید بسیار صبور باشید و هیجان زده عمل نکنید.

بازار مسکن و بازار بورس هر دو دارای بازدهی مناسبی در طول زمان هستند و این شما هستید که باید بسته به شرایط فردی و مالی خود تصمیم مناسب را اتخاذ کنید. اما نکته ای که بسیاری از سرمایه گذاران و اقتصاد دانان بر آن واقف اند این است که سرمایه گذاری در یک بازار به تنهایی کاری اشتباه است. لذا در بازار های مختلف فعالیت داشته و با تصمیمات به موقع و خرید و فروش حساب شده سرمایه خود را افزایش دهید.