ساخت مسکن ملی به کجا رسید؟
ساخت مسکن ملی به کجا رسید؟

مسکن ملی در تهران با کمبود زمین روبه‌رو است. همچنین قرار است در این استان با طرح مولدسازی زمین‌هایی در مرکز شهر واگذار شود. منابع حاصل شده برای تامین زیرساخت‌های قشری که امکان پرداخت کمتری دارند، اختصاص می‌یابد.

به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری صبح امروز اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۷۰۰۰ هکتار زمین در کل کشور شناسایی کرده‌ایم. این تعداد یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد را شامل می‌شود. در استان تهران تعداد قابل توجه نیست و تا کنون ۲۷‌ هکتار زمین شناسایی شده است. در نظر داریم در شهرهای شرق استان تهران زمین‌های جدیدی را به این طرح اضافه کنیم.

علیرضا فخاری افزود: به مسائل محیط زیستی در اراضی که ما در نظر گرفتیم توجه شده است.  بنابراین چند گام نسبت به طرح‌های قبلی جلو رفته‌ایم.

فخاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای اجرای دستورات مقام معظم رهبری درخصوص مسائل بخش مسکن انجام داده‌اید گفت: عمده موضوعات ما به زیرساخت‌های حوزه تامین مسکن برمی‌گردد. از جمله مواد و مصالح، دستمزد و سایر مسائلی که تاثیرگذار است. بخشی از مقررات محلی توسط شوراها در حوزه تامین مسکن اثر می‌گذارد. اما چیزی که اهمیت دارد تامین منابعی است که برای تولید مسکن نیاز داریم تا تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

وی ادامه داد: واگذاری زمین رایگان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است. ما در سیستم خودمان دوستان را مجاب کردیم که نقطه نظرات خود را برای تحقق فرمایش حضرت آقا ارائه کنند. اگر بتوانیم منابع لازم را ایجاد کنیم می‌توانیم در تولید مسکن ارزان تحول ایجاد کنیم. اگر یک فضای دوجانبه بین سازندگان و دولت ایجاد شود می‌تواند در نرخ تمام شده واحدهای تولیدی تاثیرگذار باشد.

فخاری همچنین درباره محدودیت‌های تامین آب گفت: ما در نقاطی که محدودیت آب داریم اراضی را برای تامین مسکن، زیر بار نخواهیم برد.

ماجرای رانت زمین به برخی کارمندان دولت قبل

خبرنگاری پرسید در دولت گذشته در یکی از سازمان‌ها رانت‌هایی در بخش زمین به برخی کارمندان ارائه شد، چه اقدامی برای شناسایی و برخورد با این موضوع انجام داده‌اید، فخاری پاسخ داد: من چنین چیزی را نشنیده‌ام.مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اراضی شناسایی شده در سطح کشور را ۱۶۰هزار هکتار دانست و گفت: ۷۰۰۰ هکتار اراضی که حدود ۷۰۰۰ هکتار تامین شده حدود ۱۰درصد این عدد را شامل می‌شود. بنابراین باید ببینیم چه میزان از این زمین‌ها به طور یقین می‌تواند به دولت عودت داده شود. طرح این موضوع در قالب ماده ۱۰ بیشتر در زمینه هماهنگی دولت با دولت بوده است. هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم که دستگاه‌های دولتی همکاری نمی‌کنند. مثلا وزارت نفت اخیرا همکاری‌ها و اعلام آمادگی‌هایی درخصوص واگذاری زمین داشته‌اند که کارمندان وزارت نفت را صاحب‌خانه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه آماده‌سازی اراضی به عهده متقاضیان است تاکید کرد: به نرخ امروز ۲۵میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین برای هر واحد شناسایی شده که ما به عنوان وزات راه و شهرسازی و همچنین خود کارگزاران اقدامات اولیه را برای آماده‌سازی انجام می‌دهیم. این شامل همتراز کردن زمین و تامین زیرساخت‌های اولیه است. در بعضی شهرها که زمین دارای توپوگرافی تندی است مجبوریم هزینه بیشتری بدهیم که دولت بخشی از این هزینه را بر عهده می‌گیرد.

زمین‌خواری به صفر رسیده است

فخاری با بیان اینکه پس از تشکیل یگان حفاظت از اراضی، زمین‌خواری به صفر رسیده است گفت: ممکن است برخی افراد اقداماتی را انجام دهند اما با اقدامات به هنگام خلع ید شده‌اند و اراضی به دولت عودت داده شده است. آمار میزان اراضی که تا کنون رفع تصرف شده به طور کامل وجود دارد.

مدیرعامل سازمان ملی مسکن اظهار کرد: در بعضی مناطق مثل استان تهران (ایوانکی)، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و بخش‌هایی از کرمان برای تامین زمین مشکلی نداریم. ولی در بعضی نقاط مثل غرب کشور و منطقه کردستان مشکل وجود دارد. در گیلان و مازندران نیز به دلیل مرغوبیت زمین‌ها و اینکه اراضی از نوع کشاورزی است برای تامین زمین مشکل داریم.