تفاوت ملک اداری و موقعیت اداری
تفاوت ملک اداری و موقعیت اداری

ملک اداری

در سطح شهر ها املاک مختلفی با کاربری های گوناگون را شاهد هستیم که بسته به نوع فعالیت مربوطه دسته بندی می شوند. در این میان املاک اداری دفاتری هستند که بصورت واحد های آپارتمانی طراحی شده و برای انجام فعالیت های کاری مورد استفاده قرار می گیرند. کاربری این نوع املاک مانند دیگر املاک در اسناد مربوطه ذکر شده و تنها در حیطه کاربری تعریف شده برای ملک قابل استفاده می باشند.

موقعیت اداری

همانطور که مشخص می باشد منظور از موقعیت اداری محل قرارگیری و موقعیت مکانی ملک مورد نظر  می باشد. بطوری که ملک مربوطه به سبب قراگیری در موقعیت مکانی پر تردد مانند خیابان های اصلی، بر خلاف کاربری تعریف شده برای آنها، قابلیت استفاده برای فعالیت های اداری را داشته و از شرایط خوبی برای این منظور برخوردار می باشد. لذا این گونه املاک مسکونی، دارای موقعیت اداری بوده وتحت شرایط خاصی می توان از آنها برای فعالیت های اداری بهره گرفت.

آیا فعالیت اداری در ملک مسکونی مجاز است؟

به سبب قوانین تدوین شده، از املاک با کاربری مشخص نمی توان برای انواع دیگر کاربری استفاده کرد و در صورت انجام این کار به سبب تخلف شمردن این موضوع با آن برخورد قانونی خواهد شد. اما همانطور که در بالا اشاره شد برخی از املاک دارای موقعیت اداری بسیار خوبی به لحاظ دسترسی به راه های ارتباطی و همچنین قرارگیری در موقعیت های پرتدد می باشند. لذا این گونه املاک تحت شرایط مشخصی قابلیت استفاده برای کاربری اداری را خواهند داشت. اما باید توجه داشت که از این گونه املاک تنها برای برخی از اصناف می توان استفاده کرد. در مجموع می توان گفت از املاک مسکونی با موقعیت اداری، در صورتی که خود شخص، مالک ملک مربوطه باشد و قصد راه اندازی دفتری تحت عناوین زیر را داشته باشد استفاده برای انجام فعالیت های اداری، تخلف به حساب نیامده و برای انجام آن مجوزی از شهرداری لازم نمی باشد. از جمله این دفاتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفتر وکالت
  • مطب
  • دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق
  • دفتر روزنامه و مجله
  • دفتر مهندسی

مقایسه املاک اداری و املاک با موقعیت اداری

یکی از بزرگترین مزیت های املاک اداری مجوز آنها برای انجام هرگونه فعالیت اداری و کار دفتری می باشد که این موضوع در مورد املاک با موقعیت اداری وجود نداشته و محدودیت های بسیاری دارد. بطوری که املاک اداری علاوه بر مجوزهای لازم برای اینگونه کاربری ها، اجازه نصب تابلو نیز داشته و همچنین از ارزش بالاتری در زمان خرید و فروش و یا رهن و اجاره برخوردار می باشند. این املاک از نظر طراحی نیز هماهنگی بالاتری با نوع کاربری مربوطه دارند اما املاک با موقعیت اداری برای سکونت طراحی شده و به سبب موقعیت مناسب آنها برای انجام فعالیت های اداری استفاده می شوند. از آنجایی که املاک با موقعیت اداری دارای کاربری مسکونی می باشند به لحاظ ارزش ملک شرایط خرید راحت تری دارند اما همانطور که عنوان شد محدودیت های زیادی دارند و تنها برای مالک و زمینه کاری خاصی قابل استفاده می باشند.

خرید ملک اداری بهتر است یا ملک با موقعیت اداری؟

بر اساس مقایسات انجام شده اگر قصد خرید ملک برای راه اندازی دفاتری مانند دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله، دفتر مهندسی را دارید املاک مسکونی با موقعیت اداری گزینه مناسب تری می باشد چرا که در زمان خرید به سبب کاربری تعریف شده برای ملک، هزینه کمتری را شامل میشوند اما املاک با کاربری اداری به سبب مجوزهای دریافت شده از شهرداری برای این گونه فعالیت ها از ارزش بالاتری برخوردار می باشند لذا بایستی هزینه بیشتری برای خرید آنها پرداخت. در مجموع این انتخاب بسته به نوع فعالیت کاری و هزینه شما بستگی دارد اما بایستی در زمان خرید نکات ذکر شده و قوانین مربوطه را در نظر گرفت تا پس از خرید و صرف هزینه با مشکلی روبرو نشد.