5 دلیل نابسامانی بازار مسکن
5 دلیل نابسامانی بازار مسکن

بازار مسکن همسو با دیگر بخش‌های اقتصاد ایران، چند سال گذشته را در وضعیت مناسبی به سر نبرده است. این بخش مولد از اقتصاد در چندمین سال رکود خود است و بر اساس آمارها حداقل طی پنج سال گذشته در شیب افزایش قیمت قرار داشته است.

تعداد زیادی از خانوارهای ایرانی تحت تاثیر این شرایط و کاهش قدرت خرید به طور کلی از خرید خانه در تمام طول عمر خود ناامید شده‌اند؛ این در حالی است که قیمت‌ها در بازار اجاره هم تا حد سرسام‌آوری بالا رفته است و افراد مجبورند پس از هر بار اتمام قرارداد خانه یا به مناطق پایین‌تری کوچ کنند و یا در خانه‌ای با کیفیت پایین‌تر ساکن شوند.

اما از نگاهی جزئی‌تر بازار مسکن این روزها با چه معضلاتی روبه‌روست؟

رکود در ساخت و ساز

اصلی‌ترین عامل رکود در بخش ساخت و ساز را می‌توان بی‌علاقگی انبوه‌سازان برای ورود به این حوزه دانست. طبق گزارش‌ها سود انبوه‌سازان تا 28 درصد کاهش پیدا کرده است؛ همین امر باعث شده این فعالان حوزه مسکن در چند سال اخیر به اشتغال در حوزه دیگری روی بیاورند.

البته این عامل را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که تقاضا برای خانه‌های نوساز به دلیل گرانی در بازار مسکن کاهش یافته و بر اساس آمارهای بانک مرکزی حالا مردم تمایل بیشتری برای خرید خانه‌هایی با سن بالاتر نشان می‌دهند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

تورم ایران در سال‌های اخیر افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرده و مشکلات زیادی را همراه با خود برای اقتصاد به همراه آورده است. یکی از این مشکلات را می‌توان افزایش قیمت مصالح ساختمانی دانست. در نهایت نیز این افزایش قیمت هم نرخ نهایی آپارتمان‌ها را افزایش می‌دهد و هم خرید آن برای سازندگان هر روز مشکل‌تر می‌کند.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت نهاده‌های ساختمانی از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال افزایشی حدود 29 درصدی داشته است.

اگر این آمار به‌ طور جزئی‌تر بررسی شود، در گروه سیمان 21/4 درصد، گروه تاسیسات برقی 39/5 درصد، گروه موزائیک، کاشی و سرامیک 36/8 درصد و در گروه نقاشی ساختمان 56/8 درصد شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم. گروه شیشه با 83/3 درصد افزایش نسبت به دیگر گروه‌ها رشد بیشتری داشته است.